26.11.2021 22:33

Rekabet Kurulu soruşturma açtı

Türkiye'de optik pazarı son yıllarda büyük bir büyüme gösterdi. Yıllık gözlük camı satış adedi yaklaşık 20 milyona ulaştı. Birçok yabancı marka distribütörleri aracılığıyla Türkiye pazarına girdi. Ancak yabancı markaların hızlı büyümesinin pazarda haksız rekabete yol açtığı yönünde bilgiler alıyoruz. Bu konuyu geçen haftalarda sayfalarımıza taşıdık. Arkadaşımız Özbey Men'in edindiği bilgilere göre, Essilor LuxotticaS.A.'nın optik piyasasındaki rakiplerinin faaliyetlerini zorlaştırıcı ve dışlayıcı nitelikteki davranışlarının 4054 sayılı Rekabetin Korunması Hakkında Kanun'un 4 ve 6'ncı maddelerini ihlal ettiği iddiası üzerine yürütülen önaraştırma, Rekabet Kurulu tarafından karara bağlanmış. Önaraştırmada elde edilen bilgi, belge ve yapılan tespitleri 21.10.2021 tarihli toplantısında müzakere eden Rekabet Kurulu, bulguları ciddi ve yeterli bularak 4054 sayılı Kanun'u ihlal edip etmediğinin tespitine yönelik olarak Essilor LuxotticaS.A. hakkında soruşturma açılmasına karar vermiş.

Konuyu kısaca özetlersek; Türkiye optik pazarının yüzde 55'ini çeşitli satın almalarla Essilor'un kontrol ettiği söyleniyor. Essilor Türkiye'de ipek Optik, Opak Optik ve işbir Optik'in çoğunluk hisselerinin sahibi. Aynı zamanda Altra Optik unvanlı bir iştiraki bulunan oftalmik lens üreticisi Shamir Optical Industry Ltd.'nin de yüzde 50 hissedarlarından.

Essilor, 2018'de Luxottica ile birleşmesi sonucunda pazara daha da yayılım gösterdi. Optik gözlük çerçevesi ve güneş gözlüğü üretimi ve tasarımında büyüdü. Luxottica'nın portföyü Ray-Ban, Oakley, vogue, Persol, Oliver Peoples ve Alain Mikli gibi tescilli markaları ve Giorgio Armani, Burberry, Bulgari, Chanel, Coach, Dolce&Gabbana, Michael Kors, Prada, Ralph Lauren, Tiffany ve Versace gibi lisanslı markaları içeriyor. Son olarak Grandvision markası da yine Essilor tarafından satın alındı. Bu şekilde Essilor'da hammadde üretiminden cam laboratuvarlarına ve perakendeye uzanan bir dikey entegrasyon söz konusu. Ayrıca birleşmelerle büyüyen bu kuruluşun, optik mağazalarına cam kesme makinesi, dijital masa gibi araç gereçleri bedelsiz dağıtmasının piyasayı bozduğu iddia ediliyor. Yine bu firmanın uyguladığı fiyat ve vade politikasının da yerli firmaları zorladığı söyleniyor. Rekabet Kurulu'nun yapacağı incelemenin sonucunu da sizlerle paylaşacağız...

—————

Geri