19.03.2018 21:41

Kanada da Eğitim

Kanada yüksekokul, lisans ya da yüksek lisans eğitimi gören yabancı öğrencilere uç yıla kadar çalışma ve oturum izni vmjor Ülke, hem öğrenim hem de iş koşulları açısından öğrencilere çok sayıda imkan sunuyor...

TÜRKİYE’NİN Kanada Başkonsolosluğu lise, üniversite ya da dil eğitimini Kanada’da sürdürmeyi planlayanlar için bir dizi etkinlik başlattı. Geçen hafta İstanbul'da düzenlenen “Kanada Eğitim Haftası” da bunlardan biriydi. Etkinlikte resmi yetkililer, okul temsilcileri ve eğitim danışmanlarıyla görüştük ve eğitim amacıyla Türkiye’den Kanada’ya gitme planları olanlar için kapsamlı bir araştırma yaptık. Okulların kabul koşulları, eğitim şartları, yıllık eğitim ücretleri, yabancı öğrencilere sunulan imkanları öğrendik.

KONSOLOSLUKTAN EĞİTİM DAVETİ

Türkiye’nin Kanada Başkonsolosu Ulric Shannon, “Kanada Eğitim Haftası iki ülke arasındaki ticaret, işbirliği ve ilişkilerin geliştirilmesi açısından büyük önem taşıyor. Kanada hem ülke hem de eğitim sistemi olarak öğrencilere büyük imkan ve fırsatlar sunuyor. Biz de bu fırsatları Türkiye’de birinci elden duyurarak eğitim için Kanada’yı tercih eden Türk öğrenci sayısını artırmayı hedefliyoruz” diyor.

Mühendislikten isletmeye, tıptan edebiyata farklı disiplinlerde kolej ve üniversitelerin yer aldığı Kanada’da hem Fransızca, hem de İngilizce eğitim almak mümkün. Dünyanın en yaşanabilir beş şehri arasında sürekli yer alan Vancouver'ın yanı sıra Toronto, Calgary, Montreal gibi şehirleriyle Kanada, 2015 yılında Global Barış Endeksi’ne göre yaşam kalitesi konusunda dünyanın 1 numaralı ülkesi seçildi. Kanada'mn bir avantajı da İngilizce ve Fransızca olmak üzere iki resmi dili olması. Çift dilli, çok kültürlü bir ulus olan Kanada’da vizyonu geniş bir eğitim almak mümkün. İngilizce lisans eğitimi esnasında öğrencinin dil bilgisi ileri seviyeye gelirken, Kanada’da yaşıyor olmanın doğal bir getirisi olarak Fransızca’yı da ek bir dil olarak öğrenme fırsatı bulunuyor.

ÇALIŞMA VE OTURMA İZNİ VERİLİYOR

Kanada Kültür Merkezi Koordinatörü İsmail İnce, “Kanada dünyada suç oranı en düşük ülkelerden biri. Diğer ülkelerdeki özel üniversitelere göre fiyatları daha uygun okullar bulmanız mümkün. Ayrıca öğrencilik döneminde yarı zamanlı çalışabiliyorsunuz” diyor. Kanada’da sadece öğrencilik döneminizde değil mezun olduktan sonra da tam zamanlı çalışma izni alma şansınız var. Kanada devletinin ülkede eğitimini tamamlamış ve bir yıl çalışmış olanlara oturum hakkı ve sonrasında göçmenlik izni verdiğini hatırlatalım.

Kanada’da hükümet onaylı herhangi bir okulda sekiz aydan uzun süre yüksekokul, lisans veya yüksek lisans eğitimi gören her yabancı öğrenciye, öğrenim süresinden daha uzun olmamak kaidesi ile üç yıla varan çalışma ve oturum izni veriliyor.

Bu süre Kanada’da çalışmak, yaşamak, iş tecrübenizi artırmak, yaşamınızın geri kalan kısmında ne yapmak istediğinize karar verebilmek için çok iyi bir süre olarak değerlendiriliyor. Aklınıza Kanada’da iş bulmanın kolay olup olmadığı sorusu gelebilir.

HSBC 2015 eğitim raporuna göre, üniversite istihdam performansı sıralamasında Kanada 16 ülke arasında birinci sırada. Kanada üniversiteleri mezunlarının yüzde 90’ı ilk altı ayda iş buluyor.

ÜNİVERSİTE SINAVI YOK

Kanada üniversitelerinde istediğiniz bölümde lisans eğitimine başlamak için sadece lise diploması yeterli. Türkiye’deki gibi üniversite sınavına girmeniz gerekmiyor. Hangi tür liseden mezun olduğunuz da önemli değil. Lisede sayısal, sözel, eşit ağırlık ya da dil, hangi bölümden mezun olduğunuza bakılmaksızın, Kanada üniversitelerinde istediğiniz tüm bölümlere kayıt yaptırabiliyorsunuz.

YÖK tarafından tanınan Kanada üniversitelerinde okuyarak sadece Türkiye değil dünyanın birçok yerinde geçerli bir diploma almış oluyorsunuz. Sanılanın aksine Kanada’da okumak o kadar pahalı da değil. Türkiye’deki vakıf üniversiteleri ile aynı masraflara katlanarak üniversite eğitimi alabilir, üstelik okurken çoğu Kanadalı öğrenci gibi kampüs içi veya dışında yasal olarak çalışarak veya staj yaparak hem kendinizi geliştirebilir hem de harçlığınızı çıkarabilirsiniz.

LİSE EĞİTİMİNE İLGİ ARTIYOR

Kariyer planlamasına erken yaşta başlayan öğrenciler yurtdışı eğitimine lise çağında başlıyor. Eğitim hayatının önemli bir dönemi olan lise eğitiminde hem çocuklarının iyi bir yabancı dil eğitimi almasını hem de büyüdüğü çevreden uzaklaşarak başka dünyaları tanımasını isteyen ebeveynler de yurtdışmda eğitime daha fazla yöneliyor. Eğitim kalitesi kadar güvenli ve istikrarlı bir ülke olması nedeniyle de Kanada en fazla tercih edilen ülkelerin başında geliyor.

Kanada’mn Toronto kentinde de ofisi bulunan yurtdışı eğitim danışmanlık firması DinamoEdu’nun Kurucusu Fatih Kuran, “Kanada dünyanın en önemli eğitim kurumlarma ev sahipliği yapıyor. Dünyada eğitim standardı ile ilgili yapılan çeşitli araştırmaların hepsinde dünyanın en iyi eğitim veren ülkeleri arasında yer alan Kanada lise eğitimi için de en çok tercih edilen ülkelerin başında geliyor. Kanada’da da Türkiye’de olduğu gibi dört senelik bir lise eğitimi sunuluyor ancak öğrencilerin mezun olabilmeleri için birçok ders vermeleri yerine ilgilendikleri alanlarda dersleri seçmeleri yeterli oluyor. Üniversiteye direkt geçme şansı da veren Kanada bu nedenle lise döneminde özellikle tercih ediliyor” diyor.

Okul seçerken bunlara dikkat edin!

Okulun genel repütasyonu (öğrenci veya üyelerin verdiği puanlarla oluşan itibar oranı], sıralamalardaki yeri, tarihi, mezunların iş bulma oranları Okulun eğitim almak istediğiniz alandaki repütasyonu ve o alana özgü yapılmış sıralamalardaki yeri Akreditasyonları ve YÖK denkliği Program süresi, başlama dönemleri, son başvuru tarihi Giriş koşulları, şartlı kabul imkanları Program içeriği, kariyer imkanları Lokasyonu ve kampüs imkanları Program maliyetleri ve yaşam giderleri Okulun bulunduğu şehirdeki sosyal yaşam Program sırasında ve sonrasında öğrencilerin sahip olduğu çalışma izinleri

Okul ve yaşam koşulları

LİSELER: Kanada'da aynı kalitede eğitim sunan devlet liseleri ve özel liseler bulunuyor. Konaklama da dahil olmak üzere, eğitim maliyeti yıllık 15-25 bin Kanada Doları arasında değişiyor. Kanada'da bir liseye başvuru yapmak için lise not dökümünüzün yanı sıra, okulunuzdan alacağınız referans ve aynı zamanda aşı ve sağlık raporlarınız isteniyor. Bazı liseler sizden dil yeterliliği isterken, pek çoğu dili yeterli olmayan öğrencileri kendi bünyesinde destekliyor. Mülakat yapan okullar da var.

Ebeveynlerden biri eğer bir eğitim kurumundan aldığı öğrenci veya çalışma izniyle tam zamanlı olarak Kanada'da çalışıyorsa, çocukları lise eğitiminden ücretsiz olarak yararlanabiliyor. Örneğin, English Montreal School Board, İngilizce eğitim veren ve Montreal'de bulunan bir lise. Ebeveynler Montreal’de öğrenci vizesi ile bir dil okuluna gidiyorsa çocukların lise eğitimlerini ücretsiz olarak almalarına olanak sağlanıyor. Eğer anne veya baba olarak İngilizce veya Fransızcamzı geliştirmek istiyor ve bir türlü zaman bulamıyorsanız aynı zamanda çocuğunuzu lise veya ilköğretimde ücretsiz olarak okutarak bu fırsattan yararlanabilirsiniz.

ÜNİVERSİTELER: Yabancı öğrencilere yüksek standartlarda, çok çeşitli eğitim imkanları sunuluyor.

Ayrıca ülkede iki resmi dil (İngilizce ve Fransızca) bulunması sebebiyle öğrencilerin ikinci bir dilde kendilerini geliştirme imkanları da bulunuyor.

Üniversitelerde yıllık öğrenim ücretleri ise programlara göre 7 bin ile 28 bin Kanada Doları arasında değişiyor.

DİL OKULLARI: Kanada'da 100'den fazla yaz okulu bulunuyor. Bunların öğrenci kabul koşulları arasında fazla fark yok. Uçak bileti, konaklama, yeme-içme ve diğer tüm masraflar dahil üç aylık bir dil eğitim programı 9 bin Kanada Doları civarında. Kanada'daki dil okullarında eğitim sonrası mesleki eğitimlere yönelik ücretli staj (co-op) imkanları da var. Program içeriği minimum 16 hafta mesleki eğitim ve 16 hafta ücretli staj veya 24 hafta mesleki eğitim ve 24 hafta ücretli staj olarak tanımlanıyor.

Yerleştirme yapılan alanlar: Hizmet sektörü, restoranlar, kafeler, mağazalar, müşteri ilişkisi olan ve iletişim becerisi gerektiren departmanlar. Yerleştirme yapılan şehirler arasında Toronto, Vancouver, Montreal ve Ottawa var. Öğrenciler haftada ortalama 30 saat çalışıyor. Saatlik ücret 8-15 Kanada Doları arasında değişiyor.

—————

Geri