16.03.2014 00:08

El örgücü Kartopu hobi işine giriyor

El örgücü Kartopu hobi işine giriyor

Türkiye’nin en eski el örgü ipliği markalarından Kartopu yeniden yapılanıyor. Şirket artık iplik markası olarak değil “hobi markası” olarak konumlanıyor. Şirketin sahibi Karabel Ailesi’nin ikinci kuşak temsilcisi Kemal Karabel, “El örgü ipliği dışında bin 500’e yaknı hobi ürününü de bünyemize kattık. Bütün ürünlerimizi ve farklı hobileri tanıtacağımız mağazalar açacağız” diyor.
 

Kartopu, Türkiye’nin en eski el örgü ipliği markalarından biri, Geçmişi 1952 yılma kadar gidiyor. Btıgüne kadar iki kez el değiştiren şirket son sahiplerinin ikinci kuşağının elinde kabuk değiştiriyor. Artık Kartopu markası altında makas, iğne, fermuar gibi tuhafiye ürünleri de var. Şirket şimdi de hobi mağazaları açmaya hazırlanıyor.

Kartopu, şu anda Karabel Ailesi’nin kontrolünde faaliyet gösteriyor. Başında ise ailenin ikinci kuşak temsilcisi Kemal Karabel var. Kartopu’nda 2006’da çalışmaya başlayan Kemal Karabel, bugün şirkette genel müdürlük görevini yürütüyor.

ALTI ŞİRKETİ VAR

Kendisiyle birlikte şirketin yeniden yapılanma sürecine girdiğini belirten Kemal Karabel, “El örgüsü markası olan Kartopu artık aynı marka altında makas, iğne, fermuar gibi tuhafiye ürünlerini de bünyesinde barındı-nyor. Bu kategoride bin 500’e yakın ürünümüz var. Ayrıca dünyada ilk çıtçıtı bulan Alman Prym firmasının distribütörlüğünü aldık. Öte yandan Türkiye’de hobi pazarının gelişmesine öncülük edecek bir proje de yürütüyoruz. Bunun için hobi mağazaları açacağız” diyor.

Karbel Grubu bünyesinde altı şirket var. Karbel Konfeksiyon, erkek gömlek üretimi yapıyor. Hürkimsa Kimya, boya, kağıt, tekstil, mobilya ve deri sektörlerinde kullanılan tutkal ve yardımcı kimyasal ürünleri üretiyor. Sibel Tekstil, endüstriyel iplik pazarlıyor. Aker Tekstil, kumaş üretimi gerçekleştiriyor. Kartopu ise el örgü iplik ve el işi “hobi markası” olarak faaliyet gösteriyor. Kartopu’nun üretimi, grup bünyesindeki Ersur Tekstil’in Yalova ve Bozüyük’teki tesislerinde gerçekleştiriliyor.

Bunun yanı sıra dört tedarikçiden daha ürün aldıklarını belirten Karabel, şunlan anlatıyor: “Ersur Tekstil’in yıllık üretimi 8 bin ton. Bunun 2 bin tonu Kartopu için yapılıyor. Tedarikçilerden de alım yapıyoruz. Bu sezon 26 yeni ürün sunduk. Sektörde sezon başına geliştirilen ürün ortalaması ise 3-Geliştirdiğimiz farklı iplikler var. Mesela bir üründe birçok farklı ipi birleştireceğiz. Türkiye’de olmayan bu teknolojiyle üretilmiş ürünü bir ay içinde piyasaya çıkaracağız.”

HEDEF 40 MİLYON TL

Kartopu’nun 15 grupta 4 bini aşkın ürünü var. 2013 yılını yüzde 13’lük büyüme ve 35 milyon liralık ciro ile kapatan şirketin 2014 ciro hedefi 40 milyon lira. İnovasyon ile modayı bütünleştirerek tüketicisine farklı ürünler sunan Kartopu’nun AR-GE’ye ayırdığı pay ise toplam cironun yüzde 20’sini oluşturuyor.

Markanın el örgü ipliği sektöründe tasarım, AR-GE, üretim ve koleksiyonu ile Türkiye’nin yanı sıra yurt-dışmda da birçok ülkede trend belirleyici olduğunu söyleyen Karabel, “Yılda altıdan fazla dergi çıkarıyoruz. Bu dergiler yurtiçinin yanı sıra Ukrayna, Rusya ve Polonya’da da o ülkelerin dilinde çıkarılıyor” diyor.

Kartopu’nun ihracatı toplam cirosunun yüzde 35’ini oluşturuyor. Başta İngiltere ve Rusya olmak üzere 20’ye yakın ülkeye ihracat yapan şirket, 2014 yılında Hırvatistan, İsrail, Norveç, Bosna Hersek gibi yeni pazarlara girmeyi planlıyor. Şirket, bu yıl satışlan-nın yansını ihracatın oluşturmasını hedefliyor.

İKİ BÜYÜKTEN BİRİ

Türkiye’de el örgü ipliği pazan 170 milyon lira gibi bir büyüklüğe sahip. İrili ufaklı sekiz firmanın faaliyet gösterdiği sektörde iki firma başı çekiyor. Bunlardan biri Kartopu.

55 kişilik ekibiyle faaliyet gösteren Kartopu, 27 yaşındaki genel müdürü Kemal Karabel ile birlikte yeniden yapılanma sürecine girdi. Karabel, şirkette yeni bir başarı öyküsü yazmak için kolları sıvadı. İlk olarak satış ekibi kuran Karabel, bayi ağında da artışa gitti. Altı olan bölge bayi sayısı 12’ye çıkarıldı. Daha önce yurtdışmda bayisi olmayan Kartopu, artık yurtdışma da bayilik veriyor. Şu anda Özbekistan, Kazakistan, Kıbns, Yunanistan, Rusya, Ukrayna ve Bulgaristan’da bayileri olan şirketin gündeminde Polonya, İran ve Romanya’da da bayilik vermek bulunuyor.

HOBİ MAĞAZALARI GELİYOR

Kartopu, yeniden yapılanma sürecinde üretimde de revizyona gitti. Fazla kâr getirmeyen çorap ve triko ipliğinin üretimdeki payı düşürüldü. Üretimde ağırlık el örgü ipliğine verildi.

Kartopu için yapılan en köklü değişiklik ise markanın bir el örgü maıkası olmaktan çıkıp bir “hobi markası” olarak yeniden konumlandırılması. Artık bir ihtiyaç olmaktan çıkan el örgüsü hobi amaçlı yapılıyor. Bu doğrultuda konumlandırılan markanın ilk olarak 60 yıllık logosu daha dinamik bir hale getiriliyor. Şu anda ise Topkapı’daki merkezi Bayrampaşa’ya taşınıyor. Bayrampaşa’da bir showro-om da açacak olan Kartopu, böylece perakende planları için bir pilot uygulamaya da başlamış olacak. Bu show-room’da hem Kartopu örgü ipleri, hem bin 500’e yakın Kartopu markalı hobi malzemesi, hem de eski ve yeni hobiler tanıtılacak.

YURTDIŞINA AÇILIM PLANLARI

Hobi, dünyada çok gelişmiş bir sektör. Özellikle ABD’de 10 milyar dolarlık büyüklükten bahsediliyor.

Hobby Lobby, Michaels gibi perakende zincirlerinin bulunduğu ABD’de bu markaların 5-10 bin metrekarelik 300-500 mağazası var.

Bunlarla karşılaştırıldığında Türkiye’de hobi sektörü henüz emekleme aşamasında. Ancak Kemal Karabel bu alanda büyük bir gelişme beklediklerini, hobi mağazalarının önümüzdeki dönemde yaygınlaşacağını söylüyor. Kartopu olarak 18 hobi kategorisini geliştireceklerini ve yeni hobileri de Türkiye’ye getireceklerini ifade eden Karabel, şunları anlatıyor:

“Bunları hem tüketicilere öğreteceğiz hem de perakende noktalarına empoze edeceğiz. Niyetimiz perakende mağazaları yavaş yavaş bu konsep-te dönüştürmek. Başarılı olursak süreci hızlandırıp mağazalaşmaya gideceğiz. Türkiye’de hobi mağazalarının oturmasının ardından aynı konsepti yurtdışına da taşımayı planlıyoruz. Bu alandaki büyüme planlarımız doğml-tusunda iki yabancı ve bir yerli yatırımcıyla görüştük. Yabancılar işin yurtdışı ayağını ve Türkiye’deki büyüme potansiyelini iyi bildikleri için daha ilgililer. İşi kendimiz deneyimledik-ten sonra ortaklık düşünüyoruz.”
 

 

—————

Geri